Door: A-typist

‘Migraine is meer dan alleen hoofdpijn’
Dat weten de meeste mensen inmiddels wel. Maar hoe dat er dan uitziet? Nou zo: ik heb gemiddeld drie aanvallen per week, die zonder medicijnen 4-72 uur duren en vergezeld gaan met misselijkheid en overgeven. Migraine kent een aanloopfase (prodroom) en een postdrome fase, die zich bij mij vooral kenmerkt door vermoeidheid, maar deze fases kunnen gepaard gaan met allerlei klachten, zoals nekpijn, woordvindingsproblemen, uitvalsverschijnselen, een verstopte neus, enzovoort. Ik zie frequente migraine daarom echt als een chronische ziekte, die er altijd is, ook al zit je niet in de hoofdpijnfase.

Chronische migraine en werk
Met drie keer per week een aanval en tussendoor maar spaarzame momenten dat ik me goed voel, zou ik niet echt een betrouwbare werknemer zijn. Ik probeerde het wel. Na mijn studie begon ik met vrijwilligerswerk en daarna een werkervaringsplaats. Op het hoogtepunt lukte het me om zestien uur per week te werken, maar toen er iets veranderde in mijn medicatie zakte ik terug naar acht uur per week en kreeg ik het niet meer opgebouwd.

Een eigen bedrijf
Langzaam ontstond het idee om als freelancer te gaan werken. Dat zou verschillende voordelen hebben: kunnen werken op de momenten dat ik me goed voel, minimale reistijd en de dingen kunnen doen die mij energie geven. Ik besloot het een jaar te gaan proberen. Het beviel me zo goed dat ik me na dat jaar inschreef bij de Kamer van Koophandel en A-typist opzette.

A-typist
Met mijn bedrijf in fotografie en tekst creëer ik een omgeving voor mezelf, waarin ik kan functioneren. De migraine wordt er niet minder op en ik werk nog steeds ‘maar’ acht uur per week, maar binnen die acht uur doe ik dingen die ik leuk vind en die me energie geven. Ik zou het niet meer kwijt willen. Naast dat ík zelf profijt heb van mijn bedrijf, is één van mijn doelen om iets te kunnen betekenen voor andere mensen met een beperking of chronische ziekte. Op Twitter schrijf ik onder andere over mijn ervaringen met migraine. Daarnaast heb ik mijn foto’s laten ontwikkelen tot kaarten, waarmee je iemand een steuntje in de rug kunt geven als diegene ziek is of een moeilijke tijd heeft. Een deel van de opbrengst van de kaartensets gaat naar verschillende goede doelen.

Tips
Ik heb een paar tips voor andere mensen met migraine die op zoek zijn naar passend werk:

  • Zoek uit wat je aankan en wees daar realistisch in. Accepteer dat het waarschijnlijk niet gaat lukken om fulltime te werken en daarnaast nog het huishouden te doen en sociale contacten te onderhouden.
  • Communiceer duidelijk met je omgeving (werkgever, collega’s, opdrachtgevers) over waar je grenzen liggen.
  • Probeer werk te vinden dat je belangrijk en leuk vindt. Dat vraagt veel minder energie en geeft voldoening over wat je wél kan.
  • Blijf op zoek naar je grenzen, je triggers en zorg goed voor je eigen lichaam.

copyright Migrainefonds 2015

Migrainefonds
Stationsstraat 79-G
3811 MH Amersfoort
info@migrainefonds.nl
033-4224038
NL 47 INGB 0006993941
KvK-nummer 62911988
Fiscaal nummer / RSIN: 855010563

partners